Bewustouderschap
Photobucket
Nieuws: Incognito.....

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 04 September 2010, 00:33:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Photobucket
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Onderteken nu!!  (gelezen 14339 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Esther
Eerst moeder, dan de rest.
Hero Member

Schrijf waardering 17

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 03 Augustus 2008, 22:33:20 »

Een baby huilt nooit zonder reden. Het huilen is geen vervelend gedrag, maar dé manier van je kind om met jou te communiceren. Als je de oorzaak negeert en niet ingaat op het huilen, valt je baby uiteindelijk stil. Niet omdat het probleem is opgelost, maar omdat je baby zich wanhopig voelt en hij uiteindelijk doodmoe in slaap valt. Heel triest en ongezond. Niet bepaald het gevoel dat jij je baby gunt. 

De conceptrichtlijn ‘Aanpak bij excessief huilen bij zuigelingen’ heeft onder andere met deze reden veel stof doen opwaaien. De richtlijn is opgesteld door Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) en de Nederlandse Vereniging van Dokters Assistenten (NVDA). De conceptrichtlijn ligt ter beoordeling bij het RIVM. Als hij goedgekeurd wordt, gaat deze richtlijn naar de consultatiebureaus.

Citaat
Over rooming in adviseert stichting wiegedood dat het verstandig is je baby zeker de eerste zes maanden bij de ouders op de kamer te laten slapen.
‘Voor ze inslapen huilen/ jengelen kinderen soms 5-20 minuten, om vervolgens van het ene op het andere moment in slaap te vallen.’(Uit: de conceptrichtlijn) Als mijn kinderen een half uur huilen, zou ik me zorgen maken, wat is er aan de hand? Heb je nog honger? Heb je geen slaap? Moet je nog een knuffel of nog even bij me drinken? Als een baby 20 minuten huilt voordat het in slaap valt, ligt het naar mijn idee 20 minuten te vroeg op bed. Door het huilen, raakt de baby zo vermoeid dat hij daardoor in slaap valt. Maar valt je baby ontspannen in slaap als hij 20 minuten heeft liggen huilen? En dus 20 Minuten heeft liggen hopen dat mama komt?

De richtlijn kan de een positieve borstvoedingsperiode belemmeren en kan het hechtingsproces schaden.

M. Vanderveen-Kolkena, Lactatiekundige in opleiding en drs. S. Pots, Lactatiekundige IBCLC en psycholoog, maken zich ernstige zorgen over de richtlijn en hebben een notitie uitgebracht. Hun bezorgdheid richt zich op de volgende punten:
•   Het welslagen van de borstvoeding.
•   De emotionele en psychologische ontwikkeling van het kind.
•   Verwachtingspatronen van ouders en samenleving.
•   Het onderliggende onderzoek en de marketing van de resultaten.

Het Nederlands Instituut voor Psychologen kwam al eerder met een notitie. Hun bezorgdheid is vooral gericht op het hechtingsproces tussen ouder en kind. Zij komen met de volgende adviezen:
•   Het advies om baby’s langdurig (een half uur) te laten huilen zonder tussenkomst van de verzorger, moet worden geschrapt uit de richtlijn.
•   Er moet onderzoek gedaan worden naar de relatie tussen (langdurig) laten huilen en de ontwikkeling van de hechting.
•   Naast de adviezen van de rust en regelmaat, moeten ouders doorverwezen worden naar diverse begeleidingsvormen door deskundigen op gebied van excessief huilen.
•   In de richtlijn moet meer nadruk komen te liggen op preventie van excessief huilen door vroegtijdige signalering.

In de notitie van het NIP worden meerdere uitspraken aangehaald uit onderzoeken waaruit blijkt dat een baby echt niet in staat is zichzelf te troosten en dat een baby herhaaldelijk lang laten huilen schadelijk is. Het schaadt het brein en is op zichzelf al een trauma (Bosch, 2007).
Er wordt zelfs gesproken over ‘aangeleerde hulpeloosheid’:
‘De ontwikkeling die huilbaby’s doormaken als ouders zich houden aan het advies in de richtlijn om de baby lang te laten huilen voordat hij (uitgeput) in slaap valt, loopt via wanhoop (tijdens de huilpiek) naar uitdoving van de communicatie, dat wil zeggen: totale onmacht. De baby geeft het op ‘te vragen’ wanneer dit geen enkele zin heeft en er is sprake van deconditionering.’ Dit verwijst naar het door Seligman beschreven Learned Helplessness Syndrome (Seligman, 1975).
Citaat
Adrienne van Reede, directeur stichting Zorg voor Borstvoeding vindt de richtlijn erg borstvoedingsonvriendelijk: ‘Rooming in en voeden op verzoek komen in de knel, maar vooral wordt het zelfvertrouwen van ouders ondermijnd: ze leren niet meer mee te voelen met hun baby maar moeten afleren gevoelig te zijn voor wat hun kind nodig heeft.’

In de notitie van de lactatiekundigen wordt heel mooi ingegaan op de verwachtingspatronen die ons moeders worden voorgeschoteld. De conceptrichtlijn suggereert dat je baby uit zichzelf in slaap moet kunnen vallen. Ook schrijven ze dat hazenslaapjes er voor zorgen dat je baby te weinig slaapt of uiteindelijk helemaal niet meer slaapt.
Maar hazenslaapjes zijn juist heel gewoon bij kinderen die borstvoeding krijgen. Borstvoeding is licht verteerbaar en daardoor wil je kindje vaak drinken. Het bij jou in slaap vallen heeft ook te maken met de huidhonger van de baby. Tijdens het drinken komen jij en je baby helemaal tot rust door het hormoon oxytocine, dat vrij komt tijdens het drinken. Een goed moment om lekker in slaap te vallen. Daarnaast heeft je baby jou nodig om te kunnen groeien en ontwikkelen. Borstvoeding is ten slotte niet alleen het toedienen van voedingsstoffen, maar het creëren van een situatie waarin je baby zich lichamelijk en geestelijk goed kan ontwikkelen door dat je kindje alle stoffen krijgt die hij nodig heeft om te groeien en te ontwikkelen.

Citaat
Om aan te geven wat normaal slaapgedrag is wordt gebruik gemaakt van een aantal onderzoeken, daaruit blijkt dat 70 % van de baby’s op de leeftijd van drie maanden van 24.00 tot 5.00 uur aaneengesloten slaapt. Wat niet wordt genoemd is dat 30 % op de leeftijd van drie maanden nog borstvoeding krijgt. Toeval?
De richtlijn is mijns inziens totaal ongeschikt als interventie voor kinderen die borstvoeding krijgen. Hoe pas je deze richtlijn toe, bij een baby die clustert of regelt? Bij veel pasgeboren baby’s is het volgende drinkgedrag te herkennen; even drinken, even slapen, even drinken, even slapen. Daarom vind ik het schandalig dat deze richtlijn nu (nog voordat hij is goedgekeurd) wordt mee gegeven aan kraamverzorgers (nota bene gesponsord door een kunstvoedingfabrikant).

Mijn kinderen had ik de eerste dagen continu op de arm. Sterker nog, ik heb van te voren iedereen verteld dat Michael de eerste week alleen bij mij bleef. Hij ging niet van hand op hand, maar kon eerst lekker aan mama en het gezin wennen. Er waren twee momenten op de dag dat mijn jongens langer sliepen, maar verder waren het enkel hazenslaapjes. Ik vond het alleen maar prettig dat mijn kinderen bij het ontwaken meteen mij zagen.

Onze baby’s dragen we negen maanden bij ons. Negen maanden horen ze vierentwintig uur per dag ons hart, zijn ze zich bewust van onze aanwezigheid. En na deze negen maanden staan ze opeens alleen. Ze voelen ons niet meer continu, horen ze niet meer de hele dag ons hart. Dit kan beangstigend zijn voor die kleintjes. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om mijn baby dan alléén in een kamer, in het donker achter te laten. Nee, dan liever aan de borst en veel tegen mama aan. (Waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het een goede redemie is tegen het excessief huilen!) Mijn kindje kan dan op zijn eigen tempo zelfstandig worden.

Door je baby te laten huilen en in te bakeren leer jij je baby juist niet naar zijn behoeftes te luisteren. Door te huilen geeft je baby veel aan; ik lig niet lekker, ik wil een schone luier, ik heb honger of ik voel me alleen. Eerst komt het gevoel, dan gaat hij huilen en hoopt op jouw hulp. Als je als ouder hier niet op reageert, leert je kindje dat huilen geen zin heeft. Mama helpt niet, ik krijg geen schone luier. Mijn honger wordt niet gestild.

Natuurlijk is het goed om in te spelen op de behoeftes van je kind. Als je merkt dat je baby niet goed met de prikkels om zich heen kan omgaan, is het verstandig de omgeving rustiger te maken. Zet de tv uit, maak de kamer wat donkerder en haal de drukke kleuren uit de box. Dit kan een goede zet zijn om de frustratie van je kindje te verminderen. Jij en je partner zijn als ouders in dit geval juist het rustpunt voor je baby. Bij jou op de arm of aan de borst komt hij weer tot rust. Het huid op huid contact zorgt er voor dat je baby zich kan ontspannen. Onder voorspelbaarheid stel ik me wat anders voor dan zoals het in de richtlijn wordt beschreven. Ria Blom ziet voorspelbaarheid als een vast terugkomende volgorde van activiteiten. Het nadeel hiervan vind ik dat er geen flexibiliteit in zit en dat je daarmee al snel de behoeftes van je kind uit het oog verliest.

Ik denk persoonlijk dat de behoeftes van een baby niet altijd in een vaste volgorde te plaatsen zijn. Mijn zoons hebben als baby (net als vele andere baby’s) één ding gemeen, in de avond willen zij niet alleen zijn. Ze willen dan hun moeder voelen, zich veilig voelen en lekker clusteren. Als ik hun na de voeding en het ‘contact moment’ in de box zou leggen, waren ze gaan huilen. Ik denk dat veel moeders dit zullen herkennen. Voor mij is regelmaat dat elke avond na het eten, Michael lekker bij me komt. Als ik even wat moet doen, dan is papa er. Is papa aan het werk, dan wacht alles maar even, dat komt wel weer. Dat is ook een terugkomende gebeurtenis, maar dan wel afgestemd op de behoeftes van mijn zoon. Mijn kinderen hadden als baby na de voeding regelmatig last van krampjes. Met de box aankomen was dan echt geen goed idee. Ze wilden op de arm en aan de borst, mijn hand op hun buik om de pijn weg te masseren. Vaak vallen baby’s in de box of aan de borst in slaap, waarom? Omdat mama in de buurt is en omdat ze zich ontspannen en veilig voelen. De regelmaat en voorspelbaarheid zitten bij ons hierin: onze baby is altijd waar mama ook is en als hij aandacht nodig heeft, dan geven we die.

De wetenschappelijke basis van de Richtlijn

De wetenschappelijke basis van de conceptrichtlijn vind ik nogal wankel. Brechtje van Sleuwen heeft net een promotieonderzoek afgerond aan de Utrechtse UMC over inbakeren. Resultaat: 'Het inbakeren heeft geen toegevoegde waarde; er is een klein effect meetbaar bij de jonge baby’s, maar een verschil van tien minuten per dag is klinisch niet relevant.' Volgens Van Sleuwen lijkt het verzorgen met regelmaat, voorspelbaarheid en prikkelreductie wel goed te werken bij huilbaby’, hoewel ze daar met dit onderzoek geen wetenschappelijk bewijs voor heeft gekregen. Ze heeft dit immers bij alle twee de groepen toegepast. Het kan dus net zo goed de aandacht en de begeleiding tijdens het onderzoek zijn geweest waar het succes in zat.

In hoeverre we haar advies ter harte moeten nemen is wat mij betreft ook maar de vraag. In 2006 geeft dezelfde van Sleuwen aan dat baby’s jonger dan 7 weken baat hebben bij inbakeren, naast de rust en regelmaat methode. En als ik het zo lees(als leek), gaat het om een zelfde onderzoek. Twee maal het zelfde onderzoek en twee maal een andere uitkomst? Is dat betrouwbaar? Wat zegt dat over het wetenschappelijk onderzoek? Dit is voor mij een teken dat we meer op ons moedergevoel moeten vertrouwen en niet uitgaan van elk onderzoek dat ons wordt voorgeschoteld.

Conclusie

Het wordt hoog tijd dat we weer meer op ons moedergevoel moeten leren vertrouwen. Vanaf het moment dat je baby geboren wordt, maakt je lichaam de prolactine en oxytocine aan. De zorghormonen. Die zorgen er voor dat je voor je baby wilt zorgen. Het scherpt je intuïtie; je reuk en gehoor worden scherper, zodat je de signalen van je kindje sneller oppikt en leert begrijpen. Verder helpt de oxytocine je ontspannen en dieper slapen, zodat je beter uitrust tussen de voedingen door. Je kunt de aanmaak van dit hormoon helpen, door je kindje lekker vaak aan te leggen. Veel huidcontact te hebben met je kindje en veel in de buurt te zijn van je kindje. En goed slapen, het liefst samen met je baby.

Een goede manier om je baby het comfortabeler te maken in geval van pijn of onrust is het dragen in een draagdoek. Je baby voelt zich geborgen en veilig. Door het lichaamscontact maakt hij oxytocine aan en dit helpt je kindje ontspannen. Een baby in een draagdoek huilt minder, went makkelijker aan het leven buiten de baarmoeder en ziet meer van de wereld dan een baby in een kinderwagen of wiegje.

Door in te spelen op de behoeftes van de baby breng je voorspelbaarheid en vertrouwen. Zo staat de veiligheid in het hechtingsproces met de ouders centraal. Door je baby goed te observeren en te leren kennen (en dat kan onmogelijk in één week) leer je de behoeftes kennen en de ‘structuur’ waar jouw baby zich goed bij voelt. De richtlijn geeft helemaal geen ruimte om je baby te leren kennen. De baby wordt meteen in een keurslijf gedrukt en zo kun jij je baby niet goed observeren. Het probleem waar het huilen symptoom van is wordt naar de achtergrond gedrukt en in het ergste geval zelfs niet eens opgelost. Dit kan het vertrouwen en het hechtingsproces ernstig beschadigen.

Als je een baby hebt die excessief huilt, is het echt verstandig om meteen aan de bel te trekken. Als jouw gevoel zegt dat het niet in orde is met jouw baby zit je in een ongezonde situatie wat de reden daar dan ook van is. Geef je borstvoeding? Neem dan contact op met een lactatiekundige of kom op een van de fora kijken. Er zijn ontzettend veel moeders die je graag willen steunen en je bij je onzekerheid kunnen helpen. Een luisterend oor kan het begin van de oplossing zijn. Op borstvoeding.com is heel veel informatie te vinden over de eerste periode na de geboorte, dit kan je ondersteunen. Wordt op het consultatie bureau geen oorzaak gevonden? Laat je dan niet afschepen met een richtlijn, maar ga verder kijken. Neem contact op met een osteopaat of met het AIT voor een videotraining. Er zijn vele mogelijkheden om er achter te komen wat de oorzaak is van het huilen. De belangrijkste naar mijn idee blijft: volg je gevoel en vertrouw op je moederinstinct. Dat oergevoel wordt nog veel te veel onderdrukt, als we dicht bij ons zelf komen, kunnen we onze kinderen ook veel beter begrijpen.

http://www.petities.nl/petitie/richtlijnconsultatiebureaus
   http://richtlijnhuilbaby.hyves.nl/
« Laatste verandering: 01 Februari 2009, 13:19:27 door Esther » Gelogd

Groetjes Esther
Patrick is geboren op 8-2-'06 Michael is geboren op 13-11'07 en drinkt nog steeds bij me.
Esther
Hero Member

Schrijf waardering 17

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Augustus 2008, 22:34:46 »

Alternatieven voor de richtlijn

Videotraining wordt verzorgd door het AIT (Associatie Intensieve Thuisbehandeling).
VIB (video interactiebegeleiding) wordt gebruikt om de communicatie te verbeteren tussen ouder en kind. VIB wordt vaak benut om ouders met een huilbaby te helpen weer contact te krijgen met hun kind en de baby aandachtig te maken voor zijn omgeving.
Marije Eliëns vindt dat er veel meer aandacht moet zijn voor contact tussen de ouder en de (huil-)baby. Zij is verantwoordelijk voor het protocol dat wordt gebruikt bij de videohome training: ‘De trainer gaat eerst een gesprek aan met de ouders om een beeld te krijgen van het huilgedrag van de baby. Er wordt een video gemaakt van een contact moment tussen ouder en kind en daarna besproken met de ouders. Zo wordt het eigen handelen inzichtelijk. Ook kunnen ouders leren de momenten dat een baby contact zoekt met de ouder uit te bouwen. Ook kunnen ouders zo (weer) leren zien wat voor signalen hun baby geeft.’
http://216.239.59.104/search?q=cache:u8RPhR-azXAJ:www.aitnl.org/marij.doc+video+home+training+huilbaby%27s&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl

Volgens Janine Batstra (Osteopaat in Utrecht) komen 99% van de oorzaken bij huilbaby’s vanuit de schedel. Doordat in het hoofdje bij de geboorte te weinig ruimte heeft gehad. Daardoor kan een zenuw of bloedvat in de verdrukking komen. Dit kan spijsverteringsprikkelingen opleveren in de vorm van darmkrampjes, maagzuur of opgeblazen buikjes. Maar ook overstrekken in de rug, de nek en het hoofdje en het levert ook voorkeurshoudingen op. Wil je meer weten over de behandeling?
http://www.huilbaby.nl/cgi-bin/index.pl?url=huilbaby.htm&title=Huilbaby
Ervaringen; http://www.huilbaby.nl/cgi-bin/index.pl?url=ervaringen.htm&title=Ervaringen
Janine Batstra: http://www.huilbaby.nl/cgi-bin/index.pl?url=janniebatstra.htm&title=Jannie+Batstra
Een osteopaat in jouw buurt: http://www.vindjouwosteopaat.nl/

Kay Poelen, ervaringsdeskundige op het gebied van het begeleiden van zwangeren en ouders met baby’s ziet steeds meer onzekerheid bij aanstaande moeders en vaders. ‘Er zijn teveel regels in ons westerse land. We moeten teveel nadenken over regels, waarden en normen. Terwijl eigenlijk ons gevoel anders zegt. Je krijgt er helaas geen gebruiksaanwijzing bij als je net bevallen bent, je zal je kindje moeten leren kennen en andersom leert je kindje zijn ouders kennen. Dit gebeurt door lichaamstaal. Je kindje verteld met zijn/haar lichaampje wat hij of zij bedoelt. Communiceren zonder worden. Dit leer je door goed naar je kindje te kijken, je gevoel te volgen. Je gevoel weet het antwoord, alleen moet je bewust worden van je gevoel en ernaar durven te handelen. Ik vind dat als je al heel vroeg begint met de toepassing van de conceptrichtlijn, je niet de signalen van je kindje leert kennen en als ouder niet leert om naar die basis behoefte te luisteren. We willen toch van een kind dat hij/zij zijn eigen ik mag ontwikkelen. “Ik mag zijn wie ik ben” en niet,” ik moet zijn wat ik niet wil zijn”. Wanneer je goed je kindje leert kennen door te kijken wat het kind wil, zal je een betere hechting tot stand brengen. Niet elk kindje is hetzelfde en heeft de zelfde behoeftes. Ria Blom oppert dat deze methode voor elk kind goed zal zijn en als je maar je dag steeds hetzelfde inricht, dan word je kindje rustiger. Ik vraag het me af, of dit echt zo is. Het lijkt mij dat je meer bezig bent met de ouder die rustiger word, dan dat je dit doet omdat het kind hierom vraagt. Kay promoot het gebruik van draagdoeken als methode om je kindje te troosten in geval van excessief huilen.
www.draagdoek.nl

Rob Willemse (Klassiek homeopaat) is voorzichtig als het gaat om prikkelreductie: ‘Er bestaat mogelijk een kans dat ook prikkels die nodig zijn voor de ontwikkeling vermeden of verzacht worden. Het is ook maar de vraag of bepaalde technieken om die prikkels te verminderen niet schadelijk zijn op andere gebieden (voornamelijk sociaal of in de relatie met de ouders).’ Binnen de homeopathie kijk je niet alleen naar de hoofdklacht (veel huilen) maar ook naar de details van het huilen (zijn er mogelijk duidelijke momenten of omstandigheden waarbij het huilen, toeneemt of afneemt?) en naar andere kenmerken/klachten van de patiënt (andere medische problemen, gedrag, gevoeligheid voor bepaalde factoren, enzovoorts). Kortom de klassiek homeopaat zal proberen de oorzaak van het probleem bij de wortel aan te pakken door het kind gezonder te maken in plaats van de omstandigheden aan te passen.
http://www.robwillemse.nl/homeopathie/artikelen/artikel28_huilbaby.html

Janine Jongsma-te Marvelde van de praktijk ‘babywelzijn’ maakt zich hard voor huilbaby’s na een ervaring met haar eigen zoon. Hij was een huilbaby en daarna veranderde hij in een onrustige peuter. In haar praktijk combineert zij het magnetiseren van de baby en het coachen van de ouders. Janine is van mening dat elke baby met een huilprobleem uniek is en elke gezinssituatie ook, om het probleem dus goed aan te pakken, moet je de hele gezinssituatie goed in acht nemen. Janine gelooft niet in symptoom bestrijding, maar gelooft dat je het probleem alleen oplost als je de oorzaak aanpakt.
http://www.babywelzijn.nl

Linkenlijst en verantwoording.

Borstvoeding:
http://www.borstvoeding.nl/
http://www.borstvoeding.com
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/
http://www.lalecheleague.nl/
http://www.vzwborstvoeding.be/
http://www.vbbb.be/

Linken uit het artikel:
http://www.nursing.nl/tsnu/resources/attachments/download/true/im/false/id/15609/Nieuw%20JGZ-advies%20huilbabys.pdf
Citaat Rianne van Reede
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/files/GoedGevoed_7-4.pdf
Informatie over Excessief huilen
Homeopaat
http://www.robwillemse.nl/homeopathie/artikelen/artikel28_huilbaby.html
Nederlands instituut van psychologen
http://www.psynip.nl/
Associatie voor interactiebegeleiding en behandeling
http://www.aitnl.org/index.html
Basic trust
http://www.basictrust.com/   
Dutch association of infant mental health
http://www.daimh.nl/
Past reality integration
http://www.prionline.nl/default.asp?contentID=1
Stichting zorg voor borstvoeding
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/
Stichting wiegedood
http://www.wiegedood.nl/modules/content/index.php?section=24
UMC Utrecht
http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2008/05/inbakeren-huilbabys-voegt-weinig-toe.htm
Notitie Lactatiekundigen
http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/notitie-lactatiekundigen.html
http://www.borstvoeding.com/files/LactatiekundigereactieConceptrichtlijn.080625.pdf
Notitie psychologen
http://www.borstvoeding.com/files/huilbabies_nip_april_2008.pdf
Conceptrichtlijn
http://www.borstvoeding.com/files/Nota-excessief-huilen-2007-versie-ActiZ.pdf
Huid op huid contact
http://www.borstvoeding.com/files/hongeren_huidcontact.pdf
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/huidcontact.html

Verdere info over huilbaby's
http://www.babywerk.net/
http://www.huilenbooszijnruzie.nl/
http://www.stillness.nl/huilbaby.pdf
http://www.stichtinglichaamstaal.nl/nl/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=36
http://www.stichtinglichaamstaal.nl/nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=75
http://www.ikbeenbeebie.nl

Draagdoeken
http://www.ringslingshop.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=42
https://www.askdrsears.com/html/5/T051100.asp
« Laatste verandering: 03 Februari 2009, 13:26:00 door Annet » Gelogd

Groetjes Esther
Patrick is geboren op 8-2-'06 Michael is geboren op 13-11'07 en drinkt nog steeds bij me.
Wendela
Hero Member

Schrijf waardering 0

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Augustus 2008, 22:57:47 »

Ik vind het fijn dat op deze site altijd nieuwe informatie staat die ik waarschijnlijk anders niet te weten was gekomen. Bovendien houdt het je scherp na te denken over hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt.

Mijn zusjes dochterje had na de geboorte een blokkade in de nek (snelle bevalling) en bij de heupen (verkeerde houding in de buik: gestrekte beentjes). Hier kwamen ze achter omdat ze enorm veel huilde en ging huilen als ze werd neergelegd. Via een vriendin hoorde ze van een Chiropractor. Ze is daar een paar keer geweest en daarna was Veerle een totaal andere  baby. Op het consultatie bureau waar ze heen ging werd haar eens gevraagd om dit tegen een andere moeder te vertellen omdat de mensen van het bureau dat volgens hun richtlijnen niet mochten zeggen tegen die vrouw... Alternatieve geneeswijze en dat werd niet door hen ondersteunt. Dat is toch te bizar voor woorden? Ik heb inmiddels al veel meer moeders gehoord wiens kind goede reacties had na de chiropractor, terwijl ze eerst bijna alleen maar huilden van de pijn en er zogenaamd niets aan de hand was ("tja, de baby wil gewoon meer dan dat ie kan" ). Dus gewoon laten huilen inderdaad, valt vanzelf in slaap...... Zelfs ik kreeg kromme tenen toen ik dat ventje (waar dat over gezegd is) boven hartverscheurend hoorde huilen. Moeders ook, maar die had het advies gekregen er niet heen te gaan...

Romy (03-12-2007), Neville (19-12-2008)
Foto's van de geboortekaartjes (gemaakt door Judith, mijn zus)
Wanda
Administrator
Hero Member

Schrijf waardering 15

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Augustus 2008, 09:27:26 »

Ik vind het fijn dat op deze site altijd nieuwe informatie staat die ik waarschijnlijk anders niet te weten was gekomen. Bovendien houdt het je scherp na te denken over hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt.

Mijn zusjes dochterje had na de geboorte een blokkade in de nek (snelle bevalling) en bij de heupen (verkeerde houding in de buik: gestrekte beentjes). Hier kwamen ze achter omdat ze enorm veel huilde en ging huilen als ze werd neergelegd. Via een vriendin hoorde ze van een Chiropractor. Ze is daar een paar keer geweest en daarna was Veerle een totaal andere  baby. Op het consultatie bureau waar ze heen ging werd haar eens gevraagd om dit tegen een andere moeder te vertellen omdat de mensen van het bureau dat volgens hun richtlijnen niet mochten zeggen tegen die vrouw... Alternatieve geneeswijze en dat werd niet door hen ondersteunt. Dat is toch te bizar voor woorden? Ik heb inmiddels al veel meer moeders gehoord wiens kind goede reacties had na de chiropractor, terwijl ze eerst bijna alleen maar huilden van de pijn en er zogenaamd niets aan de hand was ("tja, de baby wil gewoon meer dan dat ie kan" ). Dus gewoon laten huilen inderdaad, valt vanzelf in slaap...... Zelfs ik kreeg kromme tenen toen ik dat ventje (waar dat over gezegd is) boven hartverscheurend hoorde huilen. Moeders ook, maar die had het advies gekregen er niet heen te gaan...

Klopt helemaal.. Ze mogen op het cb nog steeds niet een manueel therapeut of osteopaat adviseren als er verdenking is van wat jij beschrijft..
Dit heeft nml. een naam: KISS ook op ons forum een heel subforum te vinden hierover..
Ik ga met Luuk naar de manueel therapeut om deze reden... ik praat er niet eens over met het cb....

Groetjes W@nd@.
Suusje
Moderator Borstvoeding
Hero Member
*

Schrijf waardering 13

« Antwoord #4 Gepost op: 04 Augustus 2008, 10:23:02 »

Mooi stuk Esther, bedankt! Wat ik zo vreemd vind is dat het cb niet mag adviseren om bijv naar een osteopaat te gaan, omdat dat niet wetenschappelijk bewezen is. De richtlijn van Ria Blom is ook nog niet officieel aangenomen, maar daar heeft iedere wvk haar mond al van vol lijkt het. Bij een recent bevallen vriendin werd het al als DE manier van met je kind omgaan gepresenteerd. Bij haar ging het nu het ene oor in, andere uit, maar bij haar eerste kindje heeft ze wel geluisterd, en daardoor is de borstvoeding heel erg slecht gegaan, wat haar veel bo's, verdriet en zorgen heeft opgeleverd. Nu gaat het gelukkig geweldig, maar het doet haar heel veel verdriet te weten dat het met haar eerste kindje ook goed had kunnen gaan, als ze naar haar instinct had geluisterd.

Ik merk, aan mijzelf en andere ouders om mij heen, dat ouder ook heel erg onzeker worden juist door de 'tegennatuurlijke' informatie die het cb, maar ook kraamverzorgsters geven. Laten huilen, inbakeren, wakker wegleggen: het wordt gebracht alsof het de enige juiste methode is om met je kind om te gaan, en dikwijls al in de kraamtijd toegepast. Een kersverse moeder kan daar behoorlijk van slag van raken, het is mij in ieder geval wel gebeurt. Om daarna weer te leren op mijzelf te vertrouwen als moeder, en de signalen van Veerle te lezen, heeft veel moeite gekost.

Ik vind het dus erg schadelijk allemaal, en het is ook niet ongevaarlijk om een kindje, al dan niet ingebakerd, zo lang te laten huilen.

Wilma
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 6

Ons 2e wondertje

« Antwoord #5 Gepost op: 04 Augustus 2008, 11:16:34 »

Fantastisch om weer eens te lezen dat ik goed bezig ben met Walty.
En wat een sukkels om zo'n richtlijn op te stellen, ik hoop dat er genoeg tegengas gegeven wordt om die conceptrichtlijn ten goede te veranderen.
Ik kreeg bij Joni te horen dat het cb geen manueel therapeut aan mocht raden omdat er in het verleden een kindje tijdens behandeling is overleden. Toen was ik 1x bij de manueel therapeut geweest met Joni i.v.m. KISS en ik dacht echt dat ik helemaal verkeerd bezig was om daarheen te gaan, want ik kon er mijn kind mee vermoorden..........kun je nagaan wat een invloed het cb heeft op onervaren moeders! En dat terwijl onze cb arts (waar ik dat negatieve advies van kreeg) zelf homeopatisch kinderarts is!
Gelukkig heb ik met Joni doorgezet, van het cb kreeg ik de adviezen van Ria Blom om het gehuil te doen stoppen, rust en regelmaat, nou, aan me hoela! Het was gewoon KISS en niemand van het cb wees me erop, ik heb het zelf moeten uitvinden al surfend over internet, heb 11 weken getobt met Joni. Later heb ik bij het cb een moeder met kindje met vergelijkbare symptomen gewezen op de mogelijkheid van KISS, ze heeft op mijn aanraden een afspraak met de mt gemaakt en is me nog dankbaar daarvoor want het bleek idd. KISS te zijn.
Het cb hier geeft ook heel verkeerde adviezen t.a.v. de borstvoeding, als een kindje een bepaalde leeftijd heeft bereikt dan raden ze aan om iedere 4 uur te gaan voeden i.p.v. tussen de 2 en 4 uur. Zo help je bij de meeste moeders lekker de bv om zeep!
Als ik de kans krijg dan ga ik erop in en geef gerust goed onderbouwde tegen adviezen, maar ja, ik kan onmogelijk de ganse dag bij het cb gaan zitten...
Kan zelf wel wvk worden Wink  maar eigenlijk is het te triest voor woorden en nu deze richtlijn weer, die ze als ie er door komt natuurlijk weer klakkeloos gaan overnemen....

Zeg, kunnen ze in Nederland de cb's niet afschaffen en alle moeders de link naar deze site geven? Ik denk dat er dan veel meer bewuste moeders zijn met tevreden kinderen  thumbsup

2 fantastische dochters!
Joni 7-11-2006 en Walty 29-6-2008
Love people and use things, not love things and use people..
Suusje
Moderator Borstvoeding
Hero Member
*

Schrijf waardering 13

« Antwoord #6 Gepost op: 04 Augustus 2008, 11:29:11 »

Als ik de kans krijg dan ga ik erop in en geef gerust goed onderbouwde tegen adviezen, maar ja, ik kan onmogelijk de ganse dag bij het cb gaan zitten...
Kan zelf wel wvk worden Wink  maar eigenlijk is het te triest voor woorden en nu deze richtlijn weer, die ze als ie er door komt natuurlijk weer klakkeloos gaan overnemen....

Zeg, kunnen ze in Nederland de cb's niet afschaffen en alle moeders de link naar deze site geven? Ik denk dat er dan veel meer bewuste moeders zijn met tevreden kinderen  thumbsup

LOL, ik zie je daar al zitten, en tegen iedere moeder: 'Wat hebben ze gezegd? OK, da's niet goed hoor, kijk hier maar eens 'www...'

Wilma
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 6

Ons 2e wondertje

« Antwoord #7 Gepost op: 04 Augustus 2008, 11:33:40 »

Hihihihi, nou idd. of een megagrote poster ophangen met het adres van deze site!! Wink Maar ja, die halen ze toch weg! hmth

2 fantastische dochters!
Joni 7-11-2006 en Walty 29-6-2008
Love people and use things, not love things and use people..
danielle ierland
Hero Member

Schrijf waardering 7

« Antwoord #8 Gepost op: 04 Augustus 2008, 12:28:38 »

Hier word ik nou zo kwaad om, van die stomme ongevoelige 'regeltjes' van buitenaf over hoe je je kind moet opvoeden. Het is toch allang bekend hoe schadelijk het laten huilen van een baby kan zijn en dat doorslapen op jonge leeftijd volledig onnatuurlijk is en zelfs gevaarlijk kan zijn doordat ze in een te diepe slaap komen en kunnen vergeten te ademen? Heb je straks weer een hele horde moeders die zich volledig ongelukkig voelen maar toch deze richtlijn volgen omdat ze denken dat de 'experts' het het beste weten. Om niet te spreken van de arme baby's. Waarom is het nou zo moeilijk om nieuwe moeders te leren vanuit hun intuitie hun baby te verzorgen ipv stomme regeltjes?  woest

Esther
Hero Member

Schrijf waardering 17

« Antwoord #9 Gepost op: 04 Augustus 2008, 14:18:15 »

Ja ze houden zich echt meer bezig met allerlei onderzoeken en statestieken dan jouw kind als individu. Daar hou ik niet zo van. Het lijkt wel of het amerikaanse praktijken zijn, bang om de schuld in de schoenen geschoven te krijgen als een methode bij iemand niet aanslaat of verkeert uitpakt. Dat, terwijl vaccinaties bij veel kinderen verkeerd uitpakken, maar die moet je wel geven en volgens het programma, anders kun jij je portomonee trekken.

Dus bewust vaccineren is er allen maar bij als het financieel uit kan. Ik denk dat het wel aan ons als moeders is om uit te dragen wat verstandig is en wat niet. Natuurlijk kun je niet iedereen bereiken, maar we kunnen doen wat mogelijk is. Vanuit steeds meer richtingen komen geluiden dat het niet ok is om je kind volgens deze richtlijnen te begeleiden. Als wij het zelfde geluid laten horen is dat alleen maar goed.

Een van de dingen die je kunt doen is zelf je zorgen mailen naar het RIVM
centrumjeugdgezondheid@rivm.nl

Groetjes Esther
Musje
Jr. Member
**

Schrijf waardering 0

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Augustus 2008, 21:24:46 »

Vandaag bij de KA kon er weinig méér gedaan worden dan wat we al doen met Julyan. Hij huilt veel en slaapt weinig. Zelf inslapen doet hij alleen 's nachts, overdag heel sporadisch. Toen kwam het eruit: laten huilen kan misschien wel helpen... Heb meteen aangegeven niets te zien in laten huilen. Daarop kwam: "ja maar onderzoek heeft recent aangetoond..."

Haha, had net het artikel etc. gelezen dus ik kon meteen vertellen dat ik er niet in geloofde: als een kind huilt is er iets. Als het geen pijn of honger is dan is het wel dat hij wil ontspannen dichtbij zijn ouders. Wij ontspannen ons ook voor het slapen gaan met een boekje of wat tv kijken, dus hij mag ook ontspannen voor het slapen, op schoot bij mama of papa!

Mv Nura (31 juli 2006) en Julyan (23 april 2008)
Nura en Julyan drinken beiden nog bv. Nura live en Julyan met een speciale fles.
Esther
Hero Member

Schrijf waardering 17

« Antwoord #11 Gepost op: 04 Augustus 2008, 21:43:08 »

Ik geloof dat hij het niet helemaal heeft begrepen, de laatste onderzoeken tonen juist aan dat troosten de voorkeur geniet boven het laten huilen. Hoe eerder jij je kindje troost, des te makkelijker hij te troosten is. Sommige artsen... Hij heeft zeker niet gezegd waar hij deze wijsheid vandaan heeft?

Groetjes Esther
Deborah
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 12

Het leven gaat niet over roosjes...

« Antwoord #12 Gepost op: 04 Augustus 2008, 21:45:24 »

Wij ontspannen ons ook voor het slapen gaan met een boekje of wat tv kijken, dus hij mag ook ontspannen voor het slapen, op schoot bij mama of papa!
hahahahaha,ik ontspan ook bij papa op schoot!

Ja,het is toch zo,maakt niet uit of je groot of klein bent,als je verdrietig bent wil je liever niet alleen gelaten worden met de woorden:"Weet je wat,als jij nou even je eigen ding doet,doe ik dat ook!"
Die armen schapen...

Groetjes van Debby mv Stef, Lynn en Daphne.
Esther
Hero Member

Schrijf waardering 17

« Antwoord #13 Gepost op: 04 Augustus 2008, 21:57:47 »

Ja alsof je zelf met je verdriet op bed gaat liggen tot jij jezelf in slaap huilt. Als dat bij een volwassene gebeurd vinden we dit vreselijk. En bij een baby normaal? Wat ik ook erg vind is dat op deze manier de communicatie tussen ouder en kind wordt gestopt. En voor de borstvoeding is het ook een ramp.

Groetjes Esther
Musje
Jr. Member
**

Schrijf waardering 0

« Antwoord #14 Gepost op: 05 Augustus 2008, 10:35:48 »

En voor de borstvoeding is het ook een ramp.

Hihi, even ter relativering van mijzelf: voor ons is het voor de borstvoeding helaas geen ramp! Ik kom soms niet aan kolven toe ómdat ik hem niet wil laten huilen. Gelukkig dat ik een goede voorraad heb, maar anders... 

Mv Nura (31 juli 2006) en Julyan (23 april 2008)
Nura en Julyan drinken beiden nog bv. Nura live en Julyan met een speciale fles.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: