Bewustouderschap
Photobucket
Nieuws: Incognito.....

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 07 September 2010, 03:02:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Photobucket
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Is het de moeite waard!?  (gelezen 1609 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Annet
Global Moderator
Hero Member

Schrijf waardering 17

Lost in Canada :o)

« Gepost op: 29 September 2009, 18:02:26 »

Deze week is het de wereldborstvoedingsweek.

Alle landen in de wereld geven deze week aandacht aan borstvoeding, het thema is "borstvoeding de moeite waard".

En is die zin niet heel erg dubbel uit te leggen? Het IS de moeite waard, al die goede stoffen, al die geborgenheid, de liefde die er uit voortvloeit. Al de goede dingen die borstvoeding met zich meebrengen, niet alleen voor de baby, maar zeker ook voor de moeder. Denk alleen maar aan verkleinde kans op wiegendood, minder kans op overgewicht bij kinderen, minder kans op het ontwikkelen van allergieen, minder kans op borstkanker bij de moeder, minder kans op diabetes bij moeder en kind, zo zijn er nog legio aan voordelen die kleven aan borstvoeding geven.

Het gemak dat borstvoeding met zich meebrengt valt ook onder de moeite die het waard is. Je gaat op pad met je kleine, je hoeft niet te denken aan die flesjes, de poeder, is het water wel op de juiste temperatuur als ik het nodig ben. Nee, je gaat ergens zitten, legt je kleine aan en klaar ben je.

Moeite, ja, soms kost het moeite. Moeite voor jezelf, moeite voor de kleine, moeite met de productie, met het juist aanleggen. Het is niet voor iedereen een kwestie van zomaar even doen. Soms kost het inderdaad pijn en moeite. Moeite die niet altijd zomaar voorbij gaan, moeite die je bloed, zweet en tranen kunnen kosten. Moeite waarbij je het liefst de borstvoeding zou stoppen. Voor de meeste problemen echter zijn oplossingen, zolang je op de juiste mensen bouwt, de juiste info krijgt en de juiste begeleiding opzoekt.

En is het dat waard?!
Ik zeg ja, ik heb nu 4 kinderen gevoedt, en ook bij mij ging het niet altijd van een leien dakje, ik heb ook moeite moeten doen om kloven, spruw en borstontsteking de baas te geraken. Bij 1 van de kinderen leek het een opeenstapeling van die drie te zijn, de hele lactatieperiode door. En ja, ik heb toen vaak het bijltje erbij neer willen gooien. Maar mijn wil was sterk en overwon, ik ben op zoek gegaan naar de juiste informatie. En wat was dat die moeite waard. Ik heb hem nog lange tijd gevoed. Zij het met ups en downs.

Mijn derde en vierde drinken nog, het knusse iedere keer weer, loont zoveel. Het voeden zelf, het kunnen troosten aan de borst, het geven van geborgenheid op moeilijkere momenten, in onzekere momenten, als ze eens ziek zijn, moe zijn maar niet kunnen slapen.

Borstvoeden, zeker de moeite waard!!!

Voor meer informatie bij moeiten en problemen, zie:

www.lalecheleague.nl

http://www.bewustouderschap.nl/index.php?board=51.0

www.borstvoeding.nl

www.borstvoedingnatuurlijk.nl

www.borstvoeding.com

Groetjes van ~Annet~
Mama van ~R0y~8~Yannlck~6~KyIian~4~NyIs~2~Bellygirl ETA 02-10-2010

Mlein
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 18

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: 29 September 2009, 21:00:02 »

mooi annet.
ik herken het plaatje  Wink

de vellen hangen er hier op dag 3 vanaf. De stuwing zorgt dat ze niet meer kan happen, ik lek aan alle kanten en als ze aanhapt ga ik door de grond. Thomas de klimmende peuter is gewend dat zijn mama een soort stootkussen is maar nu gilde ik het zo hard uit dat hij het nog harder op een brullen zette van schrik: hij was op een stuwende borst gedoken en ja...

maar ik kom hier heel snel doorheen - nog even en ik leg haar heerlijk overal en nergens aan, ze kan eten wat ze wil en wanneer ze wil en ik heb altijd genoeg en het is altijd 200% goed voor haar. Wat een rijkdom weer dat het ook deze keer goed gaat, de bv op gang is gekomen (met de gebruikelijke kwalen), ze volgens het boekje poept en plast en op de 3e dag van haar leventje al volop drinkt en geniet. En ik dus niet minder.... hardbeat

Mama van Thomas, geboren 19 april 2007 en Linda, geboren 26 september 2009
agniesxox
Hero Member

Schrijf waardering 3

« Antwoord #2 Gepost op: 29 September 2009, 23:04:21 »

mooi, hoor... mooi gezegd!  hugg

Mama van Daniel 25-3-09
Anouschka
Hero Member

Schrijf waardering 9

« Antwoord #3 Gepost op: 29 September 2009, 23:19:26 »

Mooi gezegd Annet!
En... Marjolein! wat herkenbaar!

Anouschka, trotse moeder van Jurriën 14 jaar, Debbie 11 jaar, Nele geboren op 12 sept 07. Nele heeft 2,9 jaar van borstvoeding genoten.

Forum voor vioolliefhebbers! http://vionline.phpbb3.nl/index.php
bigou
Hero Member

Schrijf waardering 6

« Antwoord #4 Gepost op: 30 September 2009, 10:05:18 »

Fijn dat bij jou bij je nieuwe meisje de bv ook weer goedgaat, ondanks de stuwing etc hmth
Het is zeker de moeite waard om bv te geven, ondanks alle kleine of groter problemen soms. Met kv heb je denk ik weer andere problemen (beperkt aantal voedingen;bijna geen troostfunctie, minder afweer..) die me eigenlijk nog veel vervelender lijken.

mijn dochtertjes zijn in okt 2005 et aug 2008 geboren!

Esther
Eerst moeder, dan de rest.
Hero Member

Schrijf waardering 17

« Antwoord #5 Gepost op: 30 September 2009, 19:35:41 »

Au Marjolein, wat vervelend die stuwing. 'Veeg' je de stuwing eerst even weg voor je Linda aanlegt? En je kunt de borst vasthouden als een soort van hamburger, met je vingers aan de onderkant, de duim aan de bovenkant en dan iets plat drukken. Ook helpt het vaak om een gekneusd koolblad bij je bh in te doen. Als het lastig wordt weet je ons wel te vinden he?  hugg

Groetjes Esther
Patrick is geboren op 8-2-'06 Michael is geboren op 13-11'07 en drinkt nog steeds bij me.
sita
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 4

Mijn twee stoere kereltjes

« Antwoord #6 Gepost op: 30 September 2009, 19:59:13 »

.
En is het dat waard?!
Ik zeg ja, ik heb nu 4 kinderen gevoedt, en ook bij mij ging het niet altijd van een leien dakje, ik heb ook moeite moeten doen om kloven, spruw en borstontsteking de baas te geraken. Bij 1 van de kinderen leek het een opeenstapeling van die drie te zijn, de hele lactatieperiode door. En ja, ik heb toen vaak het bijltje erbij neer willen gooien. Maar mijn wil was sterk en overwon, ik ben op zoek gegaan naar de juiste informatie. En wat was dat die moeite waard. Ik heb hem nog lange tijd gevoed. Zij het met ups en downs.

Eerlijk is eerlijk....Het is de moeite waard maar Annet verwoord het goed asl ze stelt dat je wil ook sterk moet zijn. Bij de eerste liep de bv zonder noemenswaardige problemen. Met de tweede heb ik de nodige hindernissen moeten doorstaan. Als ik toen niet had geweten hoe fijn het kan zijn dat ik eerder zou zijn gestopt. Gelukkig wist ik beter en heb ik alles opo alles gezet om toch door te gaan. UIteindelijk heb ik biede jongeens een jaar gevoed.

Op de foto staan
Onze grote man Arjen (24 aug 05)
Ons kleine knuppie Dennis (26 mrt 07)
sita
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 4

Mijn twee stoere kereltjes

« Antwoord #7 Gepost op: 30 September 2009, 20:00:31 »

Hmmm de tekst deed onderaan wat raar zodat de zinnen er wat in gebrekkig Nederlands staan zie ik nu..... hmth

Op de foto staan
Onze grote man Arjen (24 aug 05)
Ons kleine knuppie Dennis (26 mrt 07)
Esther
Eerst moeder, dan de rest.
Hero Member

Schrijf waardering 17

« Antwoord #8 Gepost op: 30 September 2009, 20:10:09 »

Het komt heel goed over hoor!  hardbeat

Groetjes Esther
Patrick is geboren op 8-2-'06 Michael is geboren op 13-11'07 en drinkt nog steeds bij me.
Mlein
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 18

« Antwoord #9 Gepost op: 30 September 2009, 21:39:46 »

Au Marjolein, wat vervelend die stuwing. 'Veeg' je de stuwing eerst even weg voor je Linda aanlegt? En je kunt de borst vasthouden als een soort van hamburger, met je vingers aan de onderkant, de duim aan de bovenkant en dan iets plat drukken. Ook helpt het vaak om een gekneusd koolblad bij je bh in te doen. Als het lastig wordt weet je ons wel te vinden he?  hugg

tja, het is even lastig. Ik heb echt betonborsten, ze lijken wel vierkant. Ik heb vanmiddag gedoucht en ze leeggeveegd, verder kolf ik de eerste druk er af want Linda kan er helemaal geen grip op krijgen. Na haar voeding zijn ze gewoon nog niet leeg en kolf ik ze verder helemaal leeg. Ik doe dit allemaal niet te vaak want het voert de productie alleenmaar weer op natuurlijk. Ik strijk inderdaad de harde plekken glad tijdens het voeden. En ik probeer haar na het kolven nog even aan te leggen zodat ze nog wat van de vette hap (achtermelk) krijgt.
Het is vandaag de 4e dag en ik heb vanmiddag na twee borsten voeden, nog 110 ml. gekolft. Idioot he, zoveel! Zo snel al!
De kraam had ogen op steeltjes.

Suusje
Moderator Borstvoeding
Hero Member
*

Schrijf waardering 13

« Antwoord #10 Gepost op: 30 September 2009, 21:47:51 »

He wat rot Mar- wat je ook kan doen is morgenochtend voor de eerste voeding beide borsten helemaal leeg kolven, en dan Linda pas aanleggen. Je zit natuurlijk pas in je kraamweek, maar het kan zijn dat je borsten na dit signaal wat rustiger aandoen met de productie.
Gaat het aanleggen verder goed? Bolle wangen, lipjes naar buiten gekruld, zuig-slik geluidjes, buik tegen buik, oortjes en onderkaak bewegen? Heb je verschillende houdingen geprobeerd? Dat kan ook helpen je borsten goed leeg te krijgen.
Als je stuwing aan blijft houden, kan je een paar dagen achter elkaar iedere ochtend je borsten leegkolven. Als dat niet werkt zijn er nog andere tips en trucs- laat ons maar weten hoe t gaat dan kunnen we alles aan je voorleggen.
 kiss kiss kiss (wat is ze MOOOOOOOOI)

Mlein
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 18

« Antwoord #11 Gepost op: 30 September 2009, 22:01:50 »

Dank suusje, dat ga ik doen. Maar leg nog even uit dan hoe dat dan werkt, wat voor signaal is het dan als je ze smorgens eerst leegkolft? Wat is er dan anders dan als je ze leeg zou laten drinken?

Verder tja, ze ligt meestal goed aan, een enkele keer niet. Ik heb naar buiten wijzende tepels en het is kunstig om het dan goed voor elkaar te krijgen, en soms schiet ik in de oude gewoonte van thomas - die kon ik op een gegeven moment op alle manieren aanleggen en aan mijn borst hangen - het maakte niet meer uit. Maar merk dat ik nu wel weer eerst heel zorgvuldig moet zijn. De vellen hangen er echt af - oude eelt nog, maar ze zijn ook supergevoelig en als ik echt goed aanleg scheetl dat enorm in gevoeligheid - dan heb ik eigenlijk nergens last van. Hangt ze maar een beetje scheef aan mijn borst, of heeft ze niet recht op de tepel aangehapt, dan wordt het allemaal direct stukken pijnlijker. Ze drinkt dan nog wel goed hoor - bolle wangen en gekrulde lipjes... maargoed het is echt een vaardigheid en ik moet goed opletten en met een hongerige baby wil je wel eens te makkelijk zijn.

Mlein
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 18

« Antwoord #12 Gepost op: 30 September 2009, 22:04:57 »

kiss kiss kiss (wat is ze MOOOOOOOOI)

en jaaaaaa ze is zoooo mooi, ben helemaal stapelverliefd, vanmiddag met tranen over mijn wangen met haar gezeten, ze zat me minutenlnag recht in mijn ogen te kijken en leek zoiets te zeggen van: leer me wel hoe dat als dametje in deze wereld moet he!!! me wel helpen hoor!
wil zo graag haar goed op de foto krijgen maar ze is op zoveel manieren mooi dat dat misschien gewoon wel niet mogelijk is op de foto te krijgen. Achja, een moederhart he, ze doet haar uiterste best al mijn instincten op scherp te krijgen  Wink hardbeat

Anouschka
Hero Member

Schrijf waardering 9

« Antwoord #13 Gepost op: 30 September 2009, 22:09:47 »

hardbeat hardbeat hardbeat hardbeat hardbeat hardbeat hardbeat
 notsure hardbeat notsure
ben helemaal weggesmolten!
Marjolein, ik kan gewoon voelen wat jij voelt!

Anouschka, trotse moeder van Jurriën 14 jaar, Debbie 11 jaar, Nele geboren op 12 sept 07. Nele heeft 2,9 jaar van borstvoeding genoten.

Forum voor vioolliefhebbers! http://vionline.phpbb3.nl/index.php
Suusje
Moderator Borstvoeding
Hero Member
*

Schrijf waardering 13

« Antwoord #14 Gepost op: 30 September 2009, 22:32:24 »

WOW< wat heeeerlijk moet dat zijn... ik vind het zo mooi, je beschrijft het zo mooi  hardbeat hardbeat hardbeat

OK, diepe zucht, terug naar de bv realiteit:
Hieronder kan je meer lezen over 'teveel melk' en ook wat je ertegen kan doen. Het verschil met eerst leegkolven en dan pas aanleggen, is dat je borsten dan schijnbaar het signaal krijgen: zoveel moet het eigenlijk zijn. De techniek van een kolf en Linda's mondje is natuurlijk wezenlijk verschillend, waardoor de hoeveelheid melk die er uiteindelijk 'uit' gaat ook erg kan verschillen. Hoe de preciese technische samenhang van dit verhaal is weet ik niet, maar ik weet wel dat t werkt  toost
(ben tenslotte geen lk maar een gewone vrijwilliger  Grin  )

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/veelmelk.html

Wat betreft je pijnlijke tepels: na het voeden een druppel melk uitsmeren over je tepel en dan aan de lucht laten drogen kan helpen, maar ook een zalf van puur, gezuiverd wolvet doet wonderen: na het voeden, of zo vaak als je wilt, dun uitsmeren over je tepel. Het zorgt dat je huid elastisch blijft, daardoor minder trekkerig voelt én beter en sneller kan genezen.
Je hebt bijv Purelan of Lansinoh, beide verkrijgbaar bij de borstvoedingswinkel.nl (zit in A'dam trouwens)

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: