Bewustouderschap
Photobucket
Nieuws: Incognito.....

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 07 September 2010, 02:40:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Photobucket
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Zero Tolerance Dag meisjesbesnijdenis  (gelezen 844 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Esther
Eerst moeder, dan de rest.
Hero Member

Schrijf waardering 17

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 06 Februari 2010, 12:07:48 »

Zero Tolerance Dag meisjesbesnijdenis
Het Platform 6 februari organiseert op zaterdag 6 februari 2010 de jaarlijkse Zero Tolerance Dag tegen meisjesbesnijdenis. In 2010 zal het thema zijn: “De impact van Vrouwelijke Genitale Verminking (VGV) op vrouwen, mannen, gezinnen en gemeenschappen”.
Het Ministerie van VWS zal aanwezig zijn en ingaan op de aanpak van vgv in Nederland, en de ‘Nee tegen VGV’ beweging. Daarnaast blikken sprekers uit binnen- en buitenland terug op het werk dat ze de afgelopen jaren verzet hebben in de strijd tegen vgv. Onder hen Dr.Haseena Lockhat, auteur van Treating the Tears, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de lichamelijke en psychologische ervaringen van besneden vrouwen. Centraal staat de vraag: wat is de impact van vgv op vrouwen, mannen, gezinnen en de gemeenschap?

Op deze dag wordt het onderzoeksrapport Versluierde pijn (Erick Vloeberghs, en anderen) gepresenteerd en besproken. Uit dit Nederlandse onderzoek naar de

psychische, sociale en relationele gevolgen van meisjesbesnijdenis onder vrouwen uit Somalië, Soedan, Eritrea, Sierra Leone en Ethiopië blijkt dat migratie naar Nederland voor veel vrouwen ingrijpende veranderingen met zich meebrengt. Dit kunnen problemen van psychische aard zijn, maar ook problemen die het maken van contact met anderen, waaronder met hulpverleners, bemoeilijken. Samen met internationale sprekers en met het publiek zoomen we in op de psycho-sociale gevolgen van vgv, en komen we tot mogelijke oplossingsrichtingen.

http://www.pharos.nl/uploads/_site_1/Pdf/Documenten/Uitnodiging_Zero_Tolerance_6-febr-2010.pdf

Groetjes Esther
Patrick is geboren op 8-2-'06 Michael is geboren op 13-11'07 en drinkt nog steeds bij me.
bigou
Hero Member

Schrijf waardering 6

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Februari 2010, 10:02:41 »

Een moeilijk onderwerp..ik heb er wel eene een documentaire over gezien icon peale..maar heel belangrijk om het ter sprake te brengen

mijn dochtertjes zijn in okt 2005 et aug 2008 geboren!

Suusje
Moderator Borstvoeding
Hero Member
*

Schrijf waardering 13

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Februari 2010, 11:42:40 »

Ik vin het echt afschuwelijk, dit soort verminkingen. Ik vind standaard besnijdenis bij jongens trouwens ook misdadig, of het nu uit religieuze of culturele overtuiging is. Je doet je kind dit soort dingen toch niet aan???

bigou
Hero Member

Schrijf waardering 6

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Februari 2010, 23:03:52 »

ja, zo bedoelde ik het ook, voor meisjes zijn de gevolgen wel veel erger dan bij jongens...maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik mijn kind iets pijnlijks zou aandoen in naam van wat voor overtuiging dan ook. Voor mij is godsdienst of filosofie iets wat niets met het naleven van dit soort rites te maken heeft.

mijn dochtertjes zijn in okt 2005 et aug 2008 geboren!

Femke77
Hero Member

Schrijf waardering 9

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Februari 2010, 14:08:30 »

Ben het met jullie eens! Vrouwenbesnijdenis is echt te afschuwelijk voor woorden! Het is een ernstige verminking met verstrekkende gevolgen. Of je nu een totale of gedeeltelijke besnijdenis ondergaat als vrouw/meisje, het heeft altijd ernstige gevolgen.
Mannen besnijdenis is zo ''gewoon'' en ''geaccepteerd'' dat je bijna zou vergeten dat het ook gevolgen heeft. Heb ooit eens een docu gezien van een man die ook ''boos'' was over het feit dat hem dit aangedaan was en hij zelf geen keuze meer had.
In de VS worden overigens vrij wel alle jongens binnen een paar dagen na hun geboorte besneden uit hygienisch oogpunt (zou baarmoederhalskanker kunnen voorkomen). Wist ik ook niet totdat ik mijn neefjes zag met luier verschonen...

Benthe (juli 2007) en Eefke (aug 2009)
Wanda
Administrator
Hero Member

Schrijf waardering 15

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Februari 2010, 14:24:56 »

In de VS worden overigens vrij wel alle jongens binnen een paar dagen na hun geboorte besneden uit hygienisch oogpunt (zou baarmoederhalskanker kunnen voorkomen). Wist ik ook niet totdat ik mijn neefjes zag met luier verschonen...
Dat wist ik. Het is daar juist raar om niet besneden te zijn.
Het is ook wel heel belangrijk om jongetjes op tijd te leren om ook onder de voorhuid te wassen. Hoeveel mannen dat niet of te weinig doen wil je geloof ik niet weten  crazy

Maar meisjes besnijden, ik heb me er nooit echt in verdiept in hoe en wat. Alleen het idee maakt me al onpasselijk...

Groetjes W@nd@.
renate
Insider
Hero Member

Schrijf waardering 10

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Februari 2010, 16:04:38 »

[Het is ook wel heel belangrijk om jongetjes op tijd te leren om ook onder de voorhuid te wassen. Hoeveel mannen dat niet of te weinig doen wil je geloof ik niet weten  crazy

Haha, wat je dan kweekt  fun
Nou zeg je me wat. Ik vroeg het laatst op het cb over dat wassen omdat ik erachter was dat Cas zijn voorhuidje inmiddels 'los' was. Ik hoefde dat van haar nog niet te wassen. Doen jullie dat wel? Wanneer moet je daarmee beginnen?

Groetjes Renate
mama van Kyra (15-06-2002), Cas (29-11-2006) en Coen (31-03-2009)

Wanda
Administrator
Hero Member

Schrijf waardering 15

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Februari 2010, 16:26:25 »

Ik heb het Alex zsm geleerd zelf te doen. Zonder zeep, gewoon even terug trekken en met water afspoelen.

Groetjes W@nd@.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: