peuter slaap

Slaap bij peuters

Gezonde slaap 12 tot 18 maanden

In dit artikel lees je meer over gezonde slaap gewoontes voor je peuter.

Hoeveelheid slaap

Wanneer je kindje net een peuter is zal hij/zij nog net zoveel slaap nodig hebben als daarvoor. Tot ongeveer twee jaar zal je kind ongeveer 14 uur slaap per dag nodig hebben. Elf uren hiervan zullen ’s nachts plaatsvinden, de rest in de vorm van dutjes.

Vanaf ongeveer 18 maanden kan je kind klaar zijn om terug te gaan één dutje in de middag. De overgang van twee naar één dutje verloopt niet altijd makkelijk. Daarom kan het handig zijn om dagen van twee en één dutje in het begin af te wisselen.

Regelmaat en routine

Een belangrijke stap in de goede richting is het verzorgen van een vaste regelmaat in slaap. Zorg voor een vaste bedtijd en hou dit elke avond aan. Naast een vaste bedtijd is het ook van belang om een vast ‘ritueel’ vast te houden in de avonden. Op deze manier weet uw kind wat er gaat komen en zal deze eerder begrijpen dat hij/zij naar bed moet.

Zelf in slaap vallen

Het is belangrijk dat het kind leert om zelfstandig in slaap te vallen. Het is dus niet verstandig om uw kind elke avond in slaap te wiegen, zingen of andere opties. Op deze manier leert je kind zelfstandig in slaap vallen als hij/zij ’s nachts wakker wordt.

Voet bij stuk houden

Als kinderen niet naar bed willen zijn er enkele tactieken die ze toe gaan passen. Sommige kinderen proberen tijd te winnen door te gaan treuzelen, ze bedenken iets heel belangrijks wat ze nog moeten doen of ze proberen te onderhandelen over de bedtijd. Het is belangrijk om op deze momenten niet toe te geven. Wanneer je op dit punt één keer toegeeft zullen ze het vaker proberen.

Tips

Er zijn enkele manieren waarop het kind het gevoel krijgt controle te hebben over de situatie wanneer dit eigenlijk niet het geval is. Zo kan je bijvoorbeeld vragen “Wil je nu naar bed, of over vijf minuten?”. Het kind zal negen van de tien keer kiezen voor de vijf minuten, maar dit is de grens die je zelf al hebt gesteld, en dus binnen de voor jou acceptabele bedtijd liggen.
In sommige gevallen kan het ook helpen om je kind enkele opties te bieden als welke pyjama ze aan willen, of welk verhaaltje er voorgelezen wordt. Dit zal ook de illusie van inbreng geven.
Voor meer informatie over slapen en slaaptips voor peuters lees dan eens deze pagina op de site opvoeden.nl.